Litauwen /letland /polen - Reisverslag uit Okuninka, Polen van Ab Veerman - WaarBenJij.nu Litauwen /letland /polen - Reisverslag uit Okuninka, Polen van Ab Veerman - WaarBenJij.nu

Litauwen /letland /polen

Blijf op de hoogte en volg Ab

29 Juli 2018 | Polen, Okuninka

Maandag 23-7-18
Zondag avond bij het kampvuur zittend begon een van de kinderen naar de bosrand te wijzen en daar liep zowaar een eland met kalf.iedereen zat domweg heel stil te kijken maar een aparte ervaring en inderdaad ze zijn erg groot .
De andere ochtend op mijn gemak alles opgeruimd en ingeruimd daarna boodschappen gedaan bij de plaatselijke A&O winkel en via ruime binnenwegen naar Valmieras in Letland gereden deze plaats heeft zelfs een ski schans maar dat heeft weinig nut nu met temp boven de 30gr.Hier overnacht en naar Ligatne gereden om daar het wildpark te bezoeken het is een park waar gewonde dieren trecht komen als ze niet meer in het wild kunnen leven .
De kosten voor dit bezoek bedragen maar liefst €2,20
Het park ligt op een paar heuvels en is flink groot ,dus grote kans dat je soms weinig dieren ziet maar ik wilde graag een foto van een lynx en van een eland .en dat is dus gelukt.
S'middags verder gereden over brede wegen met allemaal een bord erbij van sponsering europese unie. Aan veel wegen waren ze nog volop bezig en wordt een baan afgesloten en sta je dus voor een stoplicht en om je te zieken telt dat ding de minuten af die je moet wachten in mijn geval 10 min ,en dat is best lang in die warmte
Maar aan alles komt een einde dus ook aan het wachten en na in totaal 30 minuten wachten (3x stoplicht) toch aangekomen in Zorgi op de camperplaats bij een boer ,zeer hartelijke ontvangen door de dochter en kon zelf een plaats uitzoeken ,dus in de schaduw van een aantal bomen ,kan hier 2nachten blijven daarna komt er een grote groep campers die hier gaan staan en Riga gaan bekijken ,en dat is met de bus 20min
Er staat hier een echtpaar met een landrover camper die hebben in 4maanden ruim 27.000 km gereden o.a oekraine,rusland,moldavie en mongolie de rest ben ik alweer vergeten. Met een nieuw zeelander even uitgerekend dat dit 241km per dag is .
Volgens mij komen die vermoeit thuis zoveel rijden elke dag moet er niet aan denken .
Woensdagochtend ,
Om 8.30 alwakker door de warmte ,nu ik dit schrijft om9.40 is het al ruim 30gr. ,maar onder de bomen met wat wind is het hier goed vol te houden met fles water bij de hand .
De dag doorgebracht met lezen en de tour kijken ..
En de boel weer eens opgeruimt wat een stof krijg je binnen met deze droogte.
Donderdag
Naar de camperplaats honey valley gereden hier heb ik op de heen weg ook gestaan snuffy heeft weer lekker in de rivier kunnen ravotten .
Vrijdag bij het kampvuur gewacht tot de maansverduistering begon helaas voor ons bewolkt !
Dus alleen een paarse gloed in de lucht gezien .
Zaterdag op tijd vertrokken want het was weer bloed heet dus snel gaan rijden en lekker de airco aan .
Tussen door nog bij een skelp bootschappen gedaan en getankt ,en gouw weer verder gereden naar Bialowieza waar ik de nacht door brengt op een kleine camping voor 30zlothy =€6,60 .Hier naar toe de laatste 80 km alleen maar door het bos gereden over ontzettend slechte en smalle wegen .
Zondagochtend op tijd vertrokken en gelijk de airco aan,pleuris wat is dat heet.
Via een prachtige route met veel bos en af en toe een dorpje of een stad naar Wladowo gereden ,beter bekend als Sobibor waar de joden uit westerbork eerst heen werden gebracht .
Het station is er nog steeds en het kamp lag er 120m schuin tegen over.
Nadat ze waren aangekomen moesten ze geld en waarde volle dingen inleveren ,zich uitkleden en gingen langs de Himmelfarhrtstrasse (zie foto van groene laan)naar een barak (gaskamer) het vergassen ging via de uitlaatgaasen van een russische tankmotor die aangesloten was op een buizenstelsel het duurde ongeveer 20min .dan werden de lijken berooft van alles wat waarde had zoals gouden kiezen .
Dan werden de lijken in een put geworpen en begraven later verbrand .
Sobibor heeft vanaf 3-5-1942 tot 14-10-1943 joden vergast maar op de laatste datum was er een opstand en zijn 365 joden ontvlucht en hiervan hebben er 47 het overleeft.
Daarna is het kamp direct vernietigd dit werd door 300 joden gedaan en deze zijn na gedane arbied dood geschoten .
Helaas voor de mensen die het museum wilde bezoeken alles was gesloten ,maar we zijn toch het terrein opgegaan maar werden terug gestuurd door een paar overmaatse bewakers met kale koppen . Ik ben in discussie gegaan omdat het nergens vermeld wordt dat het gesloten is ,het staat op de poolse site in het pools .Er is ook een engels ,nederlandse ,duitse en weet ik veel maar niemand hier wist het .
Dus een kleine camping vlakbij opgezocht €5,60 voor een nacht, en daar de F1 gekeken engebaald dat Max weer eens uit viel .
Het was vandaag gelukkig maar 34gr .Ik heb natte handdoeken in de vriezer gelegen en af en toe die op je hoofd en nek is erg lekker .Hoorde dat het in nederland al wat koeler is .groeten uit een heel warm Okuninka.

• 30 Juli 2018 - 07:33

Marianne Van Der Veen:

heftige temperaturen en heftige plaatsen die je bezoekt. maar een prachtig reisverhaal. bedankt voor het meereizen en respect.

bedankt voor de tip met die handdoek :)