Litouwen - Reisverslag uit Rumšiškės, Litouwen van Ab Veerman - WaarBenJij.nu Litouwen - Reisverslag uit Rumšiškės, Litouwen van Ab Veerman - WaarBenJij.nu

Litouwen

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Ab

15 Juli 2018 | Litouwen, Rumšiškės

Maandag 9-7-18
Litouwen 3miljoen inwoners en de euro. Ongeveer 65% bestaat uit bos .
Maandagochtend optijd vertrokken richting Litouwen ,goede tweebaansweg maar heel veel vrachtverkeer.
Na de grens wsa de drukte snel voorbij en over breede tweebaanswegen lekker verder gereden veel graanvelde gezien en 2x een stuk met vlas.
En heelveel ooievaars nesten met jong er in ,je ziet hier net zoveel ooievaars als je bij ons reigers ziet.
Sta nu in Skirsnemunde op een camperplaats genaamd Honey Valley de eigenaar heeft veel bijenkasten staan .
Dinsdag is het op ruimdag en s'middags even naar de tour de france kijken ,
Sta naast een vrouw uit friesland (78jaar jong ) die alleen reist met haar vw bus .

Woensdag ochtend weer op pad gegaan richting Kaunas naar het ,,negende fort"
Het fort is in 1913 gebouwd en tussen 1924-1940 was het een gevangenis.
Tussen 1941-1944 zijn hier 50.000 mensen omgebracht ,hier zijn ook de eerste proeven met een gaskamer gedaan .
In 1959 is het als museum in gebruik genomen.
Er is ook een grote tentoonstelling over de mensen die verzet tegen de russen hebben gepleegd.
Een van de bekenste voor mij is Romas Kalanta in 1972 stak hij zig zelf in brand uit protest tegen de russische overheersing..
Sta nu op de parking van Muziejes Rumsiskes dit is een groot openluchtmuseum ,en gratis overnachten hier er staat ook nog een duits echt paar wat ook morgen het museum wil bezoeken .
Donderdag,
Het museum is te groot om het wandelend te bezoeken ,het is 195 ha groot dus ik heb een gedeelte bezichtigd.Er waren intresante stukken maar ook gedeeltes dat ik dacht eigenlijk is het niets .Maar voor €3,00 en overnachten mag je niet te snel klachen .
S'middags richting Paluse gereden maar na zoveel kilometers lopen was ik het onderweg spoeg zat ,zag een bord staan met picknic en daar heen gereden er stond al een camper dus de Bustner er bij gezet en kennis gemaakt met het duitse echtpaar .
Wat een schitterende plaats aan een glas helder meer met overdekte picnick tafels en banken .
S'avonds kampvuur en live muziek van de duitse buurman met nummers van de stones ,beatles etc . Er was maar een maar en dat waren de honderdduizend muggen die ons moesten hebben .
Vrijdag,
Na een prima nachtrust eerst boodschappen wezen doen in het dorpje al was het even zoeken naar de winkel deze was 10x15 meter groot ,maar er was brood en litouwens bier wat trouwens erg lekker is .
Daarna naar Paluse gereden en wie staan daar weer ,mijn duitse buren .dus weer een gezellige avond tot het ging regenen.Dus heb ik dit alvast geschreven ,morgen rijd ik Letland binnen .
Zaterdag,
Letland heeft 2miljoen inwoners en de euro. 44% bestaat uit bos
De camper gestart en richting de grens van Letland gereden het is dat de navigatie het verteld anders niets gemerkt van de grens ,en probleemloos naar Upes Dizvietas in bij de plaats Kraslava gereden ,de hoofdwegen zijn goed de B wegen zijn zoveel keer hersteld dat je de stukken niet kunt tellen, maar zijn nog redelijk te berijden 60-70km per uur gaat nog .
Maar de zijweg naar Upes Dizvietas (de naam van het huis ) is andere koek zand ,grind ,wasbord stukken gedeeltelijk weggespoeld en overhangende takken ,maar na 2 km er toch gekomen vriendeljke ontvangst en kreeg gelijk wat komkommer en geitenkaas.
Sta nu dus midden in de bossen bij de rivier ,als je de rivier oversteekt nog 300-500m ben je in rusland .
Litouwen en Letland zijn prachtig wat betrefd natuur veel meren en moeras gebieden dus jullie begrijpen het probleem wel de muggen dus als er geen wind is s avonds lange broek en trui aan anders heb je binnen de kortste keren bloed te weinig , ze vallen je met honderde te gelijk aan .
Zondag 15-7-18
Morgen trek ik weer verder naar het noorden .
Gisteren de AOW leeftijd berijkt dus meneer Rutten kom maar op met de poen .

• 16 Juli 2018 - 10:36

Franz-Georg Schmitz:

Hallo, our friendly neighboru. Now we found you. Nice, that you described our meeting we had together.
    We are staying now near Ludza for the second day. Tomorrow we will go on, further to the north.

Greetings and best wishes from

Ursel und Franz

• 17 Juli 2018 - 17:36

Marianne:

mooi verslag Ab. en hoe bijzonder hoe je onderweg zoveel reizigers tegenkomt. ook bijzonder is dat je zonder elkaar te verstaan je in die landen gewoon uit de voeten kan met boodschappen doen en alles bezoeken. en wat een geschiedenis. Het mooiste en aantrekkelijkste vindt ik het landschap. zoveel kleuren groen en zo weids. heerlijk

• 17 Juli 2018 - 19:43

Franz-Georg Schmitz :

Hallo, don't travel further to the North. We are now on the Camping sniedzes, Not far awary from Riga.
    Best wishes
    Franz und Ursel

• 24 Juli 2018 - 16:10

Aart:

Hoi Ab,

Ik begrijp dat je op 14 juli jarig ben geweest. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardagdag.
    Of jij ook gelijk AOW krijgt betwijfel ik. Volgens mij moet je nog even wachten. Ik lees je verslagen regelmatig en met interesse. Dank daarvoor. Gaarne wat meer foto's met mensen bijv. je collega-camper reizigers , locals en misschien af en toe een selfie van jou en Snuffie.
    Hier is er deze week(vanaf maandag 23/7) een hittegolf aan de gang met elke dag boven de 30 graden C
    Weliswaar weinig muggen maar toch een beetje teveel van het goede.
    Heb je nog plannen om de grens met Rusland over te steken om een bezoek aan St Petersburg te brengen of vaar je liever over naar Finland om vandaar naar het noorden te rijden en de Noordkaap te ronden, waarvan ik weet dat het nog een wens van je is.

Groetjes,
    Je neef Aart