weer een meer - Reisverslag uit Lurcy-Lévis, Frankrijk van Ab Veerman - WaarBenJij.nu weer een meer - Reisverslag uit Lurcy-Lévis, Frankrijk van Ab Veerman - WaarBenJij.nu

weer een meer

Door: wij

Blijf op de hoogte en volg Ab

23 Juli 2020 | Frankrijk, Lurcy-Lévis

Wat een heerlijk plek daar in Randonville, veel kilometers gelopen met dixie, en de teller voor de slangen stast nu op 5 ,drie jonge ringslangen gezien en twee half was van ongeveer 50 cm .
Maar aan alles komt een einde ,dus Randonville verlaten en naar de andere zijde van het meer gereden ,tering wat is het daar druk ,gekeerd en gas op de plank en 3,8 km doorgereden naar het dorpje Lusigny sur Barse en hier aan het kannaal gaan staan ,stond vlak bij het water kunstwerk van Klaus Rinke dat maakt een best kabal maar na een paar uur hoor je het niet meer, de police kwam nog vertellen max 1dag staan dus hebben we er ons absoluut niet aangehouden .
Stonden op een gegeven moment met wel 24 campers en dan sturen ze niet meer weg .

Maandag 20-7-2020 weer vertrokken naar Tonnerre,onderweg borden omlijding ,maar als hollander dacht ik barts maar en gewoon door gereden ,op een gegeven moment een bord nog 8km en dan is de weg geblokkeerd en wat zie ik ik moest volgens de navigatie nog 7,9 km,ik denk ik waag het en ja hoor net voor de blokkade sloeg ik rechts af richting camperplek .
Op de CP aangekomen snel de boel geloosd en wegwezen als ik de camper op zijn plek zette kon de garage van de bewoners daar niet meer open ,veels te kleine plek.
Dus door gereden naar Sainte Vertu dit was midden in het dorp en bijna geen schaduw,
Nog even op de app gekeken en gelijk door gereden naar Dun les Places in de Morvan een stukbeschermd natuurgebied van in totaal 281.400 hectare met smalle wegen kleine dorpjes en meertjes en veel bos.
Voor de mensen die het precies willen zien en weten sta ik op N47.29503 E4.03193 als je het intikt op google maps wel met een spatie er tussen zij je waar ik staat, net de eerste bos wandeling achter de rug en het is best een ruig terrein ,om kilometers te maken
De CP is een voormalige camping met achterstallig onderhoud maar heerlijk in het groen en aan het water en dat voor €5, per nacht .
Het geheel ligt wel tussen twee wegen maar nauwelijks last van het verkeer ,bij de CP is een resterant /hotel ,en het verbaasde mij hoe druk het er elke avond is.
S'ochtends de scooter uit de kar gereden ,om brood te halen maar er stondt een flinke rij voor de winkel dus omgekeerd en de afbak broodjes maar afgebakken ,de naam zeg het al .
De andere middag de scooter gestart en naar het plaatsje Dun Les Places gereden om een kijkje te nemen bij Memorial de Dun les Places, in de tweede wereld oorlog waren veel mensen uit de streek en studenten hier in de ontzettend grote bossen onder gedoken ,deze kregen natuurlijk hulp van de bewoners in de Morvan (281400 hectaren behoorlijk woest gebied )
Ook waren hier een aantal SAS leden gedropt om de mensen op te leiden .
In het gehucht Vermot was in het kasteel zelfs een ziekenhuis in gericht door de maquis .
Door verraad , hebben de duitsers een aanval ingezet ,en door dat de maquis het kasteel /ziekenhuis goed verdedigde met onderandere machine geweren en ligte mortieren ,viel het niet mee voor de duitsers .
Maar op 26-27-28 juni een aanval ingezet op die verse dorpen en die in puin geschoten onder leiding van SS luitenant Kruger,
die opdracht had gekregen exstreem hard op te treden
In Dun les Places zijn 27 mannen op gepakt ,tijdelijk vast gezet en hebben de duiters de huizen leeg gehaald en ze namen echt alles mee eten ,drinken , sierraden de kippen en varkens etc.
Op 28-7-1944 zijn de 27 mannen in het portaal van de kerk bij een gedreven en met machine geweren gedood,de inslagen van de schoten zijn nog steeds te zijn in de wanden en de vloer van het portaal ,ik heb er een foto van bij gedaan .
In totaal waren na 28-7 ,70 gezinnen dakloos door de verbrande woningen ,ook in de omliggende dorpen waren veel gezinnen dakloos .
Mitterand heeft in de jaren 1970 het gedenkteken onthuld.
Verder hier flink gewandeld en van het bos genoten ,woensdagochtend was het om 8.00 toch al 9 gr uit de zon ,vondt het s' nachts met naar de plee gaan al behoorlijk koud ,dus dat klopte wel .
donderdag 23juli weer wat kilometers gemaakt en ik sta nu aan een meer in de plaats genaamt Lurcy Levis je moet het maar verzinnen , maar met 30gr in de schaduw en een gratis plek hoor je mij niet klagen .
Als het afgekoeld is ga ik Dixie nog even plagen door het meer rond te lopen ,dat is een 40 min lopen ,valt wel mee dus .




  • 24 Juli 2020 - 15:19

    Ria Robbemond:

    Mooi geschreven Ab, weer een geweldig verhaal. Indrukwekkend war er vroeger gebeurt is en om daar de sporen nog van te zien. Maar genieten van een goed glas wijn niet vergeten!

    Groetjes vanuit een wisselvallig nederland .

  • 24 Juli 2020 - 18:56

    Manelleke:

    Volgens geruchten, ga je ook naar Lourdes???, wat me eigenlijk toch wel verbaasd. Kan je dan voor mij, tegen betaling natuurlijk, een gewijd kruisje meenemen. Van een echte heilige, keus genoeg, je vindt er wel een die toepasselijk is. Verder wens ik je veel mooie plekjes en niet teveel storende factoren toe, en hopelijk is het volgende reisverslag net zo boeiend/aangrijpend als deze was x

  • 27 Augustus 2020 - 00:12

    Roger(via Manelleke):

    Hier Roger, ik heb gelezen wat een leven je kan hebben, als je het zelf bepaald. Dit iets om naar uit te kijken,.....Nog een jaartje of wat, dan pak ik ook een camper en laadt "the Misses"= de Jack-Russel, in en gaan we daar waar het aangenaam vertoeven is en als het niet meer plesant is.....volgende plek. Bedankt man, je bent een inspiratie-bron voor iedere man die nog twijfelt. Diepe buiging en ga zo voort.

  • 27 Augustus 2020 - 10:37

    Marianne Groh:

    Hoi Ab,
    Wat een schrijverstalent heb jij! Boeiend om te lezen. Jij vind de mooie en rustige plekjes door achter je neus aan te rijden. En dat al voor weinig tot geen geld; waar je nog af gebakte afbakbroodjes kan eten. De historie van al die kleine plaatsjes is indrukwekkend.
    Henny en ik volgen het allemaal met heel veel plezier.
    Nog een goed najaar gewenst samen met dixie en tot ziens.
    Groeten H&M


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Lurcy-Lévis

Mijn eerste reis

een lekker begin met veel regen hier in sas

Recente Reisverslagen:

01 November 2021

Terug

29 September 2021

Bretagne

19 September 2021

Onderweg

30 Augustus 2021

Artaix

08 Augustus 2021

2x een spuit
Ab

Bustner Aviano I 684

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 38517

Voorgaande reizen:

16 Juni 2022 - 01 Augustus 2022

met 3 opstap

10 Mei 2012 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: