Artaix - Reisverslag uit Artaix, Frankrijk van Ab Veerman - WaarBenJij.nu Artaix - Reisverslag uit Artaix, Frankrijk van Ab Veerman - WaarBenJij.nu

Artaix

Door: ab en dixie

Blijf op de hoogte en volg Ab

04 September 2020 | Frankrijk, Artaix

Twee dagen door gebracht op de camping in Chambon, en daarna naar Viersat gereden waar de fam. Valk weer de gite hebben gehuurd.
Met zijn drieen weer de nodige brocantes bezocht natuurlijk met mondkapje ,en s'avonds lekker buiten gegeten .
Ger vondt in een brocante een mooie gevlochten muizenval en deze met een stukje kaas geplaatst in de schuur ,de andere ochtend kaas weg en geen muis.
De val onderzocht getest enz ,weer geplaatst kaas er ,de andere ochtend kaas er uit en geen muis .
Dit is zo enige dagen door gegaan tot we ontdekte dat er een tralie ontbrak deze gemaakt van een stukje ijzerdraad ,stukje jonge kaas er in val gezet en de andere morgen volspanning nasr de schuur gegaan en jawel eindelijk twee muizen gevangen , en wat doei je er dan mee ? Wij hebben ze weer laten lopen ,zodat ze de nacht er op de vuilniszak konden kapot vreten .
Het was schitterend weer temperaturen van 35gr + ,ik had de luifel uitstaan voor wat schaduw te maken voor de koelkast en we moesten nog even op pad en toen is er een onweers bui los gebroken met veel regen en de luifel is ingezakt zie de foto s.
we hebben alles moeten demonteren en het doek los moeten snijden , dus luifel naar de klote.
Na drie weken afscheid genomen van de fam.Valk en verder gereden naar een van de fijnste plekken om te staan ,genaamd Artaix aan het canal de Loire ,heerlijk onder de bomen gewacht op Manfred en Daniele hun ontmoet ik al enge jaren hier met nog een stel uit schotland maar door ziekte konden ze niet komen .
Onze honden konden het goed met elkaar vinden en speel heerlijk .
Manfred en Daniele verwachtecik met hun buscamper maar kwamen lux aan gereden in een nieuwe 7,5m lange mobielhome, en het was weer heel fijn ze gezond en wel terug te zien na een jaar.
En gelijk weer gezellig ,een beetje vissen en helaas Menfred staat voor met een voorn en een snoek van wel 20cm ,de rest van de tijd brengen we door mer een glas rozë en een biertje en wijntje en natuurlijk lekker eten .
De koelkast van mij staat natuurlijk op gas te werken en de dag voor mijn vrienden arriveerde hoorde ik de brander niet meer dus alles schoon gemaakt maar hij koelde wel maar niet erg goed, de andere dag samen nog eens alles schoon gemaakt en zelfs de magneet ventiel er af gehaald was helemaal schoon toch nog het ventiel een tikje gegeven alles gemonteerd en de koelkast werkt weer perfect heb hem gelijk 2standjes lager moeten zetten de rozë werd te koud .
Ee paar dagen later arriveerde er twee franse campers ,waar van een maar 5dagen oud was de eigenaar parkeerde hem netjes en zette de camper aan de stroom maar helaas het werkte niet,er zit ergens een storing in de bedrading waarschijnlijk ,maar goed eerst de vakantie afmaken en dan naar de dealer,
De ander dag begon het wat te waaien windkracht 2-3 niet meer ,en we hoorde een klap en de complete luifel waaide van de camper ,over zijn eigen dak met open staande dakluik,zo'n luifel weegt toch wel 30kg even gaan helpen om het ding van het dak te tillen ,gelukkig heb ik een ladder bij mij en met vereende krachten het spul weer op de grond gekregen en toen zagen we dat het geheel maar het ZES parkers aan de camper was bevestigt en dezen waren uit het alumimium geschuurdt,en de luifel was er door de dealer op gemaakt ,eigenaar niet blij maar gelukkig wel verzekerd er voor ,en dan ligt daar de luifel van 5 m op de grond die past niet in je camper ,maar de dealer stuurde een vrachtwagen om hem op te halen ,nu zijn ze met de camper ook terug naar de dealer zal wel een leuk gesprek worden want hij is bij ons foto's wezen maken hoe de luifel hoort te zitten .
Nu ik dit schrijft is het hier echt hollands weer ,regen wind ,koud krijg trek in draadjes vlees ,spruitjes enz.
Zaterdag heeft Daniele een heerlijke aardappel salade gemaakt en sla en een rauwkostsalade en hierbij gegrilde runderlapjes en rode wijn ,was weer genieten ,als tegen prestatie zondagmiddag een crepe d Bretonne gemaakt . Het weer wordt zachtjes aan weer wat beter/warmer aanstaande vrijdag weer 30gr.
We staan hier op 400m van het dorpje Artaix met 336 inwoners en heeft een grondoppervlakte van 22vierkante kilometer en dat is dus 15 mensen per vierkante kilometer.
En voor zo'n dorpje een grote kerk ,en natuurlijk het brugkanaal ,het kanaal gaat hier over een klein riviertje heen en het brugkanaal is 112 m lang en 14 breed en 3,20m diep ,in 1934 is een gedeelte door gebroken en spoelde er 5.000000 kubieke meter water door het kleine riviertje en richte een behoorlijke schade aan ,maar alles werd in 4maanden hersteld.
Blijf zeker tot vrijdag hier en rijdt dan door naar st dier d'Auvergne als het goed is ,wasr ik al meerdere keren ben geweest .
De laatste dag kwam er nog een mooi omgebouwd vrachtschip binnen met haverij aan de schroef .
Vrijdagochtend helaas afscheid genomen van Manfred en Daniele ,zoveel plezier gehad met ons drieen ,heerlijk gegeten en lekkere rozë gedronken ,hopelijk zijn volgend jaar ook Davod en Vallerie er weerbij.
sta nu in st dier d auvergne en het is best weer warm 30gr nu ,maar ik moet zeggen dat ik erg blij ben met de reparatie van de koelkast door Manfred en mij ,ik kan als hij op gas staat ijsblokjes maken bij 30gr ,geweldig ,en Manfred nog bedankt voor de hulp , en tot volgend jaar.
En speciaal voor Roger zou ik zeggen probeer je eigen leven te leiden ,en doe waar je zelf zin in hebt , en ik hou contact met je ..

• 10 September 2020 - 14:51

Roger:

Ja,.... en tot die tijd, voor jullie daar, veel afleiding en leuke om-weggetjes!

• 21 September 2020 - 10:40

Roger:

Tijd voor een nwe hobby's, hond en ik wonen bij zoon in, alles 180 graden gedraaid. A.s.- ex in de aanbieding: zeikwijf/verfdoos te ruilen voor kleine camper.

• 13 Oktober 2020 - 17:32

Henny & Marianne:

Hey Ab, was weer een plezier om te lezen, die muizenval met het gilettemesje op z'n kant werkt nog altijd het beste...maar die goocheltruc met de 3 glaasjes wijn, waar Ger mee bezig is kende ik nog niet!!!

• 09 November 2020 - 11:48

Arie:

Hallo Ab,
    Mooie reisverslagen, leuk om te lezen.
    Ik wist niet dat je zo'n talentvolle schrijver was.
    Ik moet de groeten doen van Rocky aan zijn speelmaat Dixie.
    Geniet er van.

• 21 Februari 2021 - 14:07

Marijke:

Hoe ga je dit jaar invullen, als je met de nodige beperkingen te maken krijgt/hebt? Ik en waarschijnlijk meerdere personen zullen zich afvragen, hoe dit seizoen ingevuld zal worden door je en krijgen we daar ook verslagen van ?