met 3 opstap - Reisverslagen van Ab Veerman - WaarBenJij.nu met 3 opstap - Reisverslagen van Ab Veerman - WaarBenJij.nu

met 3 opstap

Donderdag 16-6-2022
Dit jaar gaan we met zijn drieën op pad, Mareike Ab en Dixie natuurlijk.
Rond 12.00 vertrokken uit Strijen en naar Zoersel gereden onderweg nog 2x in de file gestaan .
Gelukkig afgelopen maandag de airco een service beurt laten geven ,en er is dus koude lucht genoeg in de cabine.
In Zoersel ( België )staan we bij Campergastbedrijf t Zwarthof op een klein stukje weiland onder de bloeiende linde bomen, ze ruiken heerlijk .
De Zwarthof is een veeteelt bedrijf met een winkel vol met vers geslachte runderen.

Vrijdag
Door gereden naarHoepertingen en overnacht tussen de fruitbomen bij een B&B met sauna en ontbijt service, een ontbijtje koste maar 30 euro, dus zelf maar een ontbijtje gemaakt.

S ochtend op tijd vertrokken richting st Vith omdat ze hoge temperaturen opgaven voor deze dag,
En we waren op tijd op de volgende camperplaats aan gekomen temperaturen van 36 gr dus binnen verstikkend heet en vonden nog een plek in de schaduw en in het bos was het nog lekker koel, en met dixie kunnen wandelen, maar later was er een verjaardagsfeest in de ski hut met lallende Duits sprekende belgen ,en daarna nog een BBQ vlak naast onze camper, dus maar een andere plek gezocht en over nacht in st Vith , op een plein in het stadje en een stuk rustiger dan bij een lallende rumoerige dronken gasten.
Buiten zittend zagen we een kever in coca cola kleuren en een hummer strets limo en 2x een lotus elite voor bij komen.Onderweg nog 3 jaguars cabriolets zien staan aan de kant van de weg met pech.
Op de CP kan je water innemen en je toilet legen en ook het vuil water .
S’avonds nog een stel ontmoet die in de camper wonen een ford f150 pick up
Met camper unit er op, helemaal gebouwd voor het zware werken nadeel je moet met een trap de camper in .

Zondag ochtend door gereden naar Herbeumont ,tot vorig jaar nog een gratis plek ,maar nu van Pass de etappe en kan voor €12 hier overnachten met gratis stroom en water.

Maandag samen naar het kasteel gewandeld, een helling van ongeveer 30%
Maar boven gekomen en van het uitzicht genoten ,afdalen was een stuk sneller.

Dinsdag werkte er nog maar een gaspit, sproeiers verstopt dus sleutelen geblazen , eerst de laden verwijderd daarna het dwarsbalkje verwijder met natuurlijk hele lange schroeven dat koste best wat zweetdruppels zeker bij een temperatuur van 36 graden dan gasleidingen los en door gespoten met een spuitbus perslucht, bij toeval een week eerder gekocht.

Woensdag 22-6-2022
Vertrokken naar Dun -sur -Meuse ,onder weg de Lidl met een bezoek vereerd
En de nodige proviand aangeschaft, aangekomen in Dun-sur-Meuse viel ons dat erg tegen alles stond dicht op elkaar gepropt dan maar 31 km verder rijden naar Vanquios ,ben hier nu voor de derde maal en echt een stille CP midden in het dorp (20 huizen en een Marie) Het dorp is bekend omdat hier een half dorp opgeblazen is in de grote oorlog,de Fransen lagen hier in loopgraven en de Duitsers hebben de boel ondermijnd en met 60.000 kg springstof de berg inclusief dorp opgeblazen ,hierbij vielen 108doden. 100 jaar later is er nog een diepe krater te zien maar het is wel ff traplopen naar boven.

Donderdag 23-6-2022
Op ons gemak het ontbijt naar binnen gewerkt en daarna naar de volgende CP gereden wel 14 km verder, een route door heel veel bos richting Neuvilly en Argonne ,staan aan een meer erg afgelegen maar prachtig en schaduw dank zij een paar grote bomen.
Boven het meer zijn regelmatig de zwarte en bonte wouw te zien en de visarend , en verder is het stil op het geluid van de kikkers na.
S’avonds trok er een flinke onweersbui over met een prachtige lichtshow en flinke regenbuien.
De andere dag eerst een supermarkt opgezocht voor de brood nodige voedingsmiddelen en daarna nog een klein stukje verder gereden en aangekomen in Les Islettes een betaalde CP met alles wat je nodig hebt voor de somma van €8,00.
Zelfs een schoon toilet en douche is aanwezig voor dat bedrag.
Er staan hier een aantal gebouwen die gebruikt worden voor dagbesteding en zorg.,
24-6-2022
Diverse plaatsen rond Verdun bezocht ,onderander het Necropole Nationale of in het Nederlands een knekelhuis hier bevinden zich de resten van de soldaten die niet konden worden geidentificeert het gebouw heeft een inhoud van 500 kubikemeter en is later vergroot naar 600 kubikemeter met een heel grote begraafplaats er voor .

28 en 29 juni overnacht boven op een heuvel bij het fort van Liouville, een prachtige plek en erg afgelegen ,alleen te bereiken via een slechte grindweg, het ford wordt al jaren onderhouden door franse militairen ,maar bezoeken kan alleen op afspraak , maar je staat er schitterend boven op een berg onder de bomen.

30-6-2022
Overnacht bij een groot klooster met wandel route langs beelden met de kruisiging van Jezus,het dorpje bestaat uit ongeveer 12 huizen ,en het leek er erg stil , maar wij troffen het met een bus schoolkinderen die zich moesten uitleven . En later hoorde we elke 30 minuten een trein voor bijkomen, en in de buurt is een mijn met dagbouw, s’nachts rond 4.00 hoorden we grote explosies en zelfs de camper trilde er van .

1-07-2022
Onderweg verschillende kleine camperplekjes ontdekt met en zonder faciliteiten waar je gratis mag staan.
Aan geland in Trois fontaines l’ Abbaye klein dorp met een prachtige abdij de eerste is van 1118 en natuurlijk verwoest /vervallen,
Staan hier op een kleine CP waar je voor €7,00 per nacht kunt overnachten ,er is hier een toilet gebouw met natuurlijk een hurk toilet en stroom en water.
De abdij is prachtig maar het oude gedeelte is vervallen maar schitterend ,en het park met de drie waterbronnen is echt een bezoek waard.En deze plek is ook heel stil we hebben weer heerlijk geslapen.

Na nog een enkele stop aangeland in Ligny le Chatel opeen municipal camping 50 fransen en de rest Hollanders ,sta geld bedroeg €10 euro ,en de beheerder hete Nicola hij spreekt frans, engels en wat Nederlands en hebben veel gelachen met hem.
Het dorpje is een bezoek waard en er is een intermache met zelfs Nederlandse artikelen en een apotheek met engels sprekend personeel.

De dag er na vroeg op pad gegaan wegens de warmte en naar Dun sur Place gereden ,heb 2 jaar terug hier Donderdag 16-6-2022
Dit jaar gaan we met zijn drieën op pad, Mareike Ab en Dixie natuurlijk.
Vrijdag
Op de CP kan je water innemen en je toilet legen en ook het vuil water .
S’avonds nog een stel ontmoet die in de camper wonen een ford f150 pick up
Maandag samen naar het kasteel gewandeld, een helling van ongeveer 30%
Maar boven gekomen en van het uitzicht genoten ,afdalen was een stuk sneller.
Woensdag 22-6-2022
Vertrokken naar Dun -sur -Meuse ,onder weg de Lidl met een bezoek vereerd
Donderdag 23-6-2022
Zelfs een schoon toilet en douche is aanwezig voor dat bedrag.
24-6-2022
30-6-2022
1-07-2022
Na nog een enkele stop aangeland in Ligny le Chatel opeen municipal ook overnacht, het is een oude camping met B&B en cafe restaurant op de CP zijn geen voorzieningen maar het stageld bedraagt dan ook €5,00 per nacht . En we staan hier helemaal alleen ,Dix kan hier geweldig rennen en uit zijn dak gaan. Na drie dagen lekker niets doen weer de boel ingepakt en verder gereden naar Glux en Clenne leuk plek maar totaal geen schaduwden door gereden naar………….

9-7-2022
Chassenard aan een kanaal ,hier is gratis stroom ,water en toilet en dat komt omdat de betaal automaat al enige jaren defect is.
Chassenard blijft een fijne CP en redelijk rustig .
Hier naar de Formule 1 gekeken, en maandag door gereden naar Artaix de CP is vorig jaar getroffen door een storm en ze zijn het plek nog steeds aan het opknappen.
Van af Artaix gaan we richting de bron van de Maas,via een paar tussen stops aan gekomen in Pouille en Bassigny hier begint de Maas, maar er zijn nog 2 plaatsen waar de Maas ontspringt dus wat is waar.
Onze route voerde ons door het geboorte dorp van Sjaan de Ark (Jeanne d’ Arc ) waar we even het geboorte huis hebben bekeken ,alleen de buitenkant want Dixie was niet welkom.
Onderweg nog de nodige proviand ingekocht en naar de CP bij Fort de Liouville gereden ,ik heb hier al verschillende keren gestaan maar het Fort was altijd gesloten ,maar deze zaterdag was het ineens druk met auto’s en was er een rondleiding, helaas was ik te laat om nog mee te kunnen ,maar zondagmiddag om 14.00 was ik welkom.
Terug bij de camper was er nog een Hollands stel uit Dinteloord gearriveerd met 4 honden.
S’avonds was de stilte hier weer aanwezig en hebben we heerlijk geslapen,
Zondag 17-7-2022
Een van de hondjes van onze buren was verdwenen en het beestje is dement ,dus zijn we gaan zoeken in de hitte,
Ik ben richting een gehucht gelopen bijna 3 km berg af ,en geen hond gezien ,op de terug weg werd ik ingehaald door de plaatselijke jager en de man duidelijk gemaakt dat we een kleine witte hond aan het zoeken waren, de beste man is dus heel het jacht gebied rond gereden en rondt gevraagd het beestje was in een dorpje gezien hoorde ik later ,maar ook de eigenaar van het hondje kwam mensen tegen en die hebben hem een lift gegeven en hebben het hondje in het bos terug gevonden .
Dus iedereen weer blij ,en we hebben de jager nog extra bedankt voor de moeite.
Zondag om 14.00 stond de gids bij de camper voor de rondleiding, moesten wel een vest meenemen want de temperatuur is rond de 13 gr in het fort .
De gids had alle tijd en vertelde veel , de bouw is gestart in 1876 met twee duizend man en ligt op 380 m hoogte en beschikte over 2 kanonnen van 155mm en 2 van 75mm en 2 Hotchkiss machine geweren alles op zwart kruit.
ER waren 750 militairen gelegerd, in september 1914 is er een beschieting geweest en is het fort getroffen door 6000 projectielen een er van heeft de kruitkamer geraakt en is een gedeelte van het fort de lucht ingevlogen, na ww1 is het fort gemoderniseerd .
Nu is een groep vrijwilligers bezig om de oude gangen weer vrij te maken maar de schade is enorm.
Het oude fort is gebouwd in de stijl van een kathedraal , wat nog goed te zien is.
Na ruim drie uur dwalen door het fort hebben we de gids bedankt en het fort gesponsord .
Nu maandag 18-7-2022 is het heeeeeeeel warm maar er is gelukkig wel wat schaduw en wind, morgen moeten we helaas weg want we zijn bijna door onze water voorraad heen.
Dinsdag19-7-2022
De camper gestart en langs de Maas naar Verdun gereden onderweg nog het gedenkteken bezocht van leutenant kolenel Durant die hier is gesneuveld in 1916, en daarna na Village Detruit de Beaumont en Verdunois, dit dorp lag in 1916 precies in de frontlinie en is door de beschietingen totaal verwoest ,er is alleen een kleine kerk herbouwd, verder is er alleen nog overwoekerd puin te zien en op sommige plaatsen staat aangegeven welk gebouw er heeft gestaan ,en het in de nabij gelegen bossen is het verboden toegang wegens de grote hoeveelheid on ontplofte munitie.
De zelfde dag nog aangekomen in Charly sur Meuse om te schuilen voor de hitte , wel wat schaduw kunnen vinden onder drie grote bomen ,maar warm was het.
Na twee dagen bakken en braden in de zon ,zijn we vertrokken naar Montmedy en daar op een kleine camping gestaan naast de citadel van Montmedy een indrukwekkend geheel ,in WW1 zijn van uit dit fort 2300 manschappen vertrokken naar het front in Verdun en er zijn 20 manschappen en een officier aangekomen in Verdun.
Maar wij hebben op de camping genoten van de prachtige zonsondergang die we vier dagen te zien kregen , en het internet is er goed dus lekker naar de formule een kunnen kijken ,en voor de F1 liefhebbers , via HesGoal kijk je gratis naar de F1 en vele andere sporten .
Maandag 25-7-2022 moesten we eerst proviand inslaan en daarna doorgereden naar Muno waar we nu heerlijk staan met bewolking en een lekker briesje om de warmte uit ons te krijgen .