Majdanek - Reisverslag uit Majdanek, Polen van Ab Veerman - WaarBenJij.nu Majdanek - Reisverslag uit Majdanek, Polen van Ab Veerman - WaarBenJij.nu

Majdanek

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Ab

06 Augustus 2018 | Polen, Majdanek

Majdanek
Maandag vroeg opgestaan vanwegen de warmte en op de navigatie ingestoetst Majdanek,dit is een van de kleinere concentratie en vernietigins kampen.
Dit kamp werd in 1941 op vier kilometer afstand van Lublin in oostpolen ,Majdanek telde 3 gaskamers (capaciteit 150-300 pers.)
De eerste gevangenen arriveerde in september 1941 dit waren voornamelijk Russen .
In 1942 werden de eerste joden vergast (zyklon B ).
In november 1943 na de opstand in Sobibor zijn er op een dag 18.000 joden dood geschoten als vergelding.
In dit kamp hebben zo 'n 6000nederlandse joden het leven verloren ,in totaal zijn in dit kamp tussen de 100.000 en en 300.000 vermoord.
Nu ligt het kamp Majdanek in de stad Lublin als een makaber park uit het verleden ,en is een museum er staan nog een flink asntal barakken de gaskamer en de verbrandingsovens zijn er te zien.
En boven op de heuvel staat een betonnen monument met daar in de as van de verbrande mensen .
Hoorde van een aantal mensen uit Israel dat dit kamp veel meer indruk maakt dan Auswitzch ,dat wordt veel te druk ,wachttijd voor een ticket 90minuten ,het is meer een atractie park aan het worden . Terwijl Sobibor en Majdanek gratis toegankelijk zijn .
Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat het vernietigings kamp zo'n indruk op mij zou maken ,ik heb mij een aantal dagen niet prettig gevoeld.
Na het bezoek een klein stukje gereden naar een rustige camping en daar bij gekomen en overnacht

  • 07 Augustus 2018 - 16:11

    Marianne:

    Kan mij goed voorstellen. Zou voor heel mensen goed zijn om dit te voelen. Om bewust te zijn dat wij hier allemaal mogen zijn en niet degene die jij roevallig leuk vind als volk. Samenleven betekent open staan voor elkaars verschillen. Dit was een houding die de nazies niet bezaten. Maar wij kunnen deze houding wel laten zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Majdanek

Mijn eerste reis

een lekker begin met veel regen hier in sas

Recente Reisverslagen:

01 November 2021

Terug

29 September 2021

Bretagne

19 September 2021

Onderweg

30 Augustus 2021

Artaix

08 Augustus 2021

2x een spuit
Ab

Bustner Aviano I 684

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 38723

Voorgaande reizen:

16 Juni 2022 - 01 Augustus 2022

met 3 opstap

10 Mei 2012 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: