Vergeten verleden - Reisverslag uit Fermont, Frankrijk van Ab Veerman - WaarBenJij.nu Vergeten verleden - Reisverslag uit Fermont, Frankrijk van Ab Veerman - WaarBenJij.nu

Vergeten verleden

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Ab

09 September 2018 | Frankrijk, Fermont

1sept 2018
Na een week met mijn dochter oppad in nederland ,eerst een nieuw briefadres geregeld.
De gemeente Moerdijk verstrekte het maar voor 6maanden ,wat niet praktisch is voor mij ,wil nog wel een tijdje blijven rondtrekken maar sta nu weer ingeschreven in de gemeente Strijen .
De eerste stop was in Hechtel-Eksel bij het pijnvenbos ,prachtig wandelgebied en niet druk.
Zelfs zijn er een dames en heren toiletmet koud en warm water .
Na drie dagen doorgereden naar st Michel een van de fijnste camperplaatsen en aan een beekje dus snuffy ook blij.
Hier een aantal flinke wandelingen gemaakt ,en ook nog even bij het museum van het ijzer wezen kijken ,want dat zou dit jasr open gaan maar helaas ze zijn nog bezig ,hopenlijk gaat het volgend jaar open .
Op een avond was ik asn het google en kwam op een aparte site genaamd HULLABALOO deze gaat over nutteloze werken ,verlaten plaatsen en industrieel erfgoed, en zo kwam ik terecht in Bruly-de-Pesche had er nog nooit van gehoord maar hier staat ook een hitlerbunker genaamd Wolfsslucht (wolfsravijn),deze plaats ligt zerr afgelegen in de bossen .
Deze bunker en wat houten gebouwen zijn in ongeveer 2weken gebouwd ,maar eerst werden uit alle 28 omliggende dorpen de mensen verdreven ze kregen 2uur de tijd om weg te wezen en zijn onder begelijding afgevoerd naar Phillipville .
Hitler arriveerde op 6 juni 1940 en vertrok weer op 28 juni nadat in de plaatselijke kerk het document voor de caputilatie van frankrijk was opgesteld .Een heel bouwwerk voor de 22dagen dat hitler hier verbleef ,Er is speciaal voor hem ook een tuin met wandelroute aangelegd een omdat Hitler niet zou verdwalen was de route met witte geschilderde banen op de bomen aangegeven.
Het is als je in de buurt ben een bezoek waard ,en in de buurt zijn ook nog de neptunes grotten .
Na het bezoek nog 12km doorgereden en in Rocroi een klein frans vesting plaatsje overnacht om het dorpje te bezoeken .
Rocroi heeft 2 verdediginswallen rondom en van af het marktplein lopen 10straten naar de verdediginswallen zo konde ze snel terplekken zijn bij onraad .
Het oudste huis is van 1676 en het nieuwste van 1871 omdat dit werd verwoest door een granaat in de frans duitse oorlog.
Het stadje heeft veel van zijn oude uiterlijk verloren vind ik ,te veel lichtreclames aan de gevels en andere moderne zooi. En helaas is het niet auto luuw gemaakt.
Zie de foto,s
Vrijdag ochtend was het behoorlijk mistig met een temperatuur van 12 graden best fris in mijn korte broek .Dus maar stevig doorgestapt naar de bakker voor wat lekkers en natuurlijk brood .
Na het ontbijt naar fort Villy la Ferte gereden een van de kleinere fortificaties van de Maginot linie.
Dit fort bestaat uit 3 bunkers twee zijn via een ondergrondse gang met elkaar verbonden, voor de gang naar bunker 3 was geen geld meer .
De bezetting bestond uit 104 soldaten en 3 officieren .
We waren met 5 personen voor de ronleiding en de gids nam er alle tijd voor , om in de onderaardse gang te komen moesten we via trappen naar beneden de gang ligt ongeveer 25 meter onder de grond. (Ook voor de lift was er geen geld meer )
De gang is 250 lang en hier zijn de manschappen later dood gevonden door koolmonoxide vergiftiging, er is een granaat ontploft in de munitie kamer en toen was er natuurlijk een flinke brand met deze vreselijke gevolgen ,er had namelijk ook nog een soort nood uitgang moeten zijn .(helaas geen geld meer )
S'avonds met een engels stel op de parkeer plaats overnacht,

FERMONT
S'Ochtends naar ouvrage de Fermont gereden hier aangekomen moest ik nog tot 14.00 wachten om er in te kunnen..
Als je het gaat bezoeken neem warme kleding mee het is er binnen 12gr enheeft een luchtvochtigheid van 85%
Dit is een gigantisch fort het bestaat eigenlijk uit 7 gedeeltes en een apart gelegen munutie opslag plaats ,het verkeerd nog in de orginele staat met de gehele bewapening er leefde hier 600 man in oorlogstijd.
Voor de stroom voorziening waren er vier motoren van 225pk die de turbines aandreven .
Alles ging electrisch het koken ,broodbakken en koffie zetten bv.
Omdat de afstanden groot zijn rijdt er voor het vervoer nu en toen een electrisch treintje.
De munitie werdt via een mono rail vervoerdt en via liften naar boven gebracht naar de kanonnen en mitrailleurs
De geschuts koepels konden ongeveer 30cm zakken en zo werden dan de kanonen beschermd en ook onzichbaar..
Het treintje rijdt met ongeveer 20 km per uur door de donkere gangen ,en je moet geen hoofd of andere lichaamsdelen buiten de open wagons steken want om de 100 meter is er een versmalling in de tunnels voor stalen deuren om de boel bij een verovering van het fort af te sluiten .
Ook hier was het mogelijk om op de parking te overnachten, de andere ochtend was het best fris met 9 gr ,dus heb ik besloten om wat meer naar het zuiden te gaan .
Sta nu op een CP in Thiaucourt ,maandag nog 65 km en ga voor een aantal dagen in Haronville staan ,de boel is kuisen en af en toe wat vissen .

• 18 September 2018 - 16:34

Julika:

Heel leuk om te lezen. En zo leren wij ook weer wat.

Groetjes Julika