De bron - Reisverslag uit Dieue-sur-Meuse, Frankrijk van Ab Veerman - WaarBenJij.nu De bron - Reisverslag uit Dieue-sur-Meuse, Frankrijk van Ab Veerman - WaarBenJij.nu

De bron

Door: Ik zelf

Blijf op de hoogte en volg Ab

12 Oktober 2019 | Frankrijk, Dieue-sur-Meuse

Afscheid genomen van de andere camperaars en op pad
En toen regen en regen en nog meer regen .
Volgens mij heb ik drie mooie CP gevonden aan een stuwmeer maar wat viel dat tegen een plek vies vuil en smerig het tweede plek is zo klein dat ik er met aanhangwagen niet kan staan en het derde plek is tegen over een asielzoekers centrum wat een tering herrie van spelende radio s en gillende en schreeuwende mensen .
Maar een vierde plek opgezocht en dat is er een aan het canal entre Champagne te Bourgogne in de buurt van Langres .
Donderdag rijd ik door naar Bourbonne les bains dat ligt 10km ten zuiden van de bron van de Maas . De Maas ga ik volgen tot ik terug ben in Nederland ,vandaag wisselend weer van regen tot zonneschijn.
5-10-2019
Zaterdagochtend optijd op en na het ontbijt de camper gestart ,water wc en vuil water geregeld,en naar de intermache gereden om de was te doen ,normaal doe ik natuurlijk met mijn eigen wasmachine maar er zijn steeds buien dus alles maar in de 18kilo machine en 45min wachten en dan in de droger ,tegelijk boodschappen gedaan .
Wasgoed opgeruimd en naar de bron van de Maas gereden ,deze is iets ten oosten van het dorp Pouilly en Bassigny.
Op deze hoogvlakte ontspringt niet alleen de Maas maar ook de Marne ende Seine .
In een rustig tempo over de smalle wegen de Maas gevolgd tot ik bij de camperplek in Goncourt aankwam en nu sta ik naast de Maas
die hier wel 10 meter breedt is en wel 20-30 cm diep.voor vandaag hadden ze veel regen opgegeven maar die is gelukkig ergens anders gevallen in de middag was er nog een heerlijk zonnetje.En hier gratis stroom en water wat een service van een klein dorp.

Zondag veel regen en dus maar in de camper wat klusjes gedaan alle afvoeren schoongemaakt en nu loopt het water weer prima weg. En s middags een rondje dorp gedaan ,dit dorp is doods , zo stil en rustig geen winkels niets dus.
Maandag 7-10-2019
Weer op pad en naar Domremy-la-Pucelle gereden ,dat zecht niemand iets waar schijnlijk, hier staat het geboorte huis van Jean d' Arc (1412-1431) rue de la basilique 2 .Alle winkels en café 's zijn hier vernoemt naar Jean d'Arc.
Bij de foto s hier onder het geboorte huis.
Zij is 16 mei 1920 heilig verklaart door paus Benedictus XV. En natuurlijk bekent als de maagd van Orleans .
Hier vlak bij het dorp staat een gigantische kerk met haar naam.
De rest van de geschiedenis lezen jullie maar op het internet .
Na de middag pauze doorgereden naar Void Vacon,ook een hele bijzondere plaats hier woonde Nicolaas Joseph Cugnot hij is
de uitvinder van de aller eerste gebouwde auto dit was een stoomauto en deze bouwde hij tussen 1769-1770.
En hij veroorzaakte de eerste aanrijding met een automatisch voertuig .(reedt tegen een muur aan )
Zelfs het Franse leger schijnt enkele voertuigen van hem te hebben gebruikt om kanonnen te trekken .
Vlak bij de camperplek staat een replica van zijn voertuig ,helaas in een huiftrailer.
Het weer is zeer wisselvallig regen en zon wisselen elkaar zeer snel af .
Woensdagochtend maar eens geprobeerd een krentenbrood te bakken in de oven van de camper ,en helaas lukte dit buiten verwachting .
Donderdag vertrokken naar Dieu sur Meuse.
Sta hier aan het maaskanaal dat tussen 1874 en1887 is gegraven en met 394 km het langste kanaal van Frankrijk is,
Voor het toerisme is het opgesplitst in het Vogezenkanaal en het Maaskanaal deze verbindt het Marne-Rijnkanaal met België,
En is grotendeels met de hand gegraven .Toen wisten ze nog mensen aan het werk te houden .
Hiervandaan is het nog 40km naar Verdun wat de volgende stop wordt.

• 12 Oktober 2019 - 22:09

Marianne Van Der Veen:

Fijn om weer van je te lezen. En bedankt voor de geschiedenislessen. Weer wat wijzer geworden.
    Groetjes