Belgie - Reisverslag uit Malmedy, België van Ab Veerman - WaarBenJij.nu Belgie - Reisverslag uit Malmedy, België van Ab Veerman - WaarBenJij.nu

Belgie

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Ab

05 November 2018 | België, Malmedy

Donderdag 25-10-18
Vroeg wakker want de bouwvakkers moesten zonodig de diesel compressor starten ,
Dus een vroeg ontbijt ,wandeling gemaakt en toen ik terug kwam stond er een oldtimer camper, een renault saviem uit 1966
De eigenaar sprak natuurlijk alleen frans maar met google tranlate en gewoon inspreken vertaalt hij het gelijk ,klopt niet altijd perfect maar we kwamen er uit
Er zitten 6 slaapplaatsen in de saviem kleine keuken en een toilet.
Zie de foto's
Hij was met zijn vrouw en kleinzoon voor een weekje op stap ,schoolvakantie natuurlijk want ik heb ook al mensen met kinderen uit Tsjechie ontmoet deze week.
Maar ik ben naar de andere zijde van het meer gereden en dat is een hele stille en donkere plek de straatverlichting werkte niet,maar je kan kilometers langs het meer wandelen of het bos in als je wilt.
Hier twee nachten gestaan en toen door gereden naar la Cheppe (water was op en wc vol ) en voor twee euro's had ik weer een volle watertank en schone wc ,en voor nog eens €2,00 stond ik aan de stroom om de accu een echt vol te laden ,normaal slaat de stroom na een uur of twee uur af maar deze niet heb 48 uur aan de stroom gestaan en dus de kachel en boiler ook op de stroom scheelt toch weer gas want de LPG is hier duur ,betaalde de laatste keer €0,97 en dat is echt prijzig.
Zondag middag reed er nog een camper met de zijkant tegen een paal die er stast om de sani zuil tebeschermen en de paal heeht het gewonnen zat toch ff een deuk van 60-70 lang in de zijkant de ... Bleef gewoon door rijden de sukkel.
Maandag de boel opgeruimt en gestofzuigd daarna naar Dieue-sur-Meuse gereden en hier zijn de voorzieningenweer gratis en sta weer bij het kanaal helaas maar 6gr en vanmiddag is het gaan regenen. Bah!
Maar de bakker heeft hier heel erg lekker stokbrood dus dat is weer een pluspunt,
En croissants gevuld met abrikozen en die zijn me een partij lekker.
Vanochtend wakker geworden (gelukkig) met sneeuw en hoe meer richting ardenne ik rijd hoe meer van die troep er blijft liggen ,een gedeelte van de route was de voie de la Liberte 1944 dus de route van het bevrijdings leger en na een tijdje kwam ik op Voie SACREE de route tussen Bar le Duc en Verdun hier kwam in 1916 elke 14 seconde een vrachtwagen langs met manschappen of munitie of andere materialen naast de weg liep er ook nog een spoorweg voor het zelfde doel .rustig aangedaan en goed aangekomen in Muno ,vlak bij florenville in Belgie de helling naar de CP was stijl en omdat er geen vrachtwagens mogen staan heeft er een verzonnen om een paaltje schuin voor de inrit tezetten normaal al krap maar nu was het ook nog glad dus erg voorzichtig er tussen door gedraad de camper +trailer is 11meter lang maar gelukt wel met wat wielspin door de sneeuw maar ik sta .
Het is heel stil en heeeeeel donker hier ben momenteel de enigste camper.
De camperplaats is eigenlijk het oude station langs de spoorlijn die allang is verdwenen,waar de rails lagen is nu een wandel /fietspad van 35 km .
Het is de duurste spoorbaan uit de belgische geschiedenis de kosten bedroegen 28 miljoen BeFr in begin 1900 . Voor wie merr wil weten hier over google even op spoor 163 A. Of trekkings.be / 163A
Hier kunje de gehele geschiedenis lezen , waar ik sta is ook nog een restand van de draaischijf waar de locs werden gekeerd.
De dag er op naar Herbeumont gereden een grote camperplek op het terrein waar vroeger het station stond aan de zelfde spoorlijn waar ik gisteren stond ook hier is van het spoor een voet /fietspad gemaakt pas wel op voor de tunnels deze zijn gevaarlijk.
Ik ben naar Herbeumont gegaan of mijn kennissen nog in hun vakantie woning verbleven maar deze was als afgesloten . Hopelijk ontmoeten we elkaar weer in het volgende jaar .
Na overnacht te hebben tussen 17 belgische campers ik was de enigste buitenlander door gereden naar Fourneau Saint Michel (vlak bij st hubert ) een van de fijnste camperplaatsen ,je jan hier zo fijn wandelen en je staat aan een kleine beek met een plaats om je wc en grijs water te lozen .
Hier een pasr dagen lekker gewandeld . Wel opletten of er niet gejaagd wordt die dag staat bij elke ingang van het bos aangegeven met datum en tijden .
Ook op deze plek ben ik de enigste ollander .(schoolvakantie in belgie ) dus ik vertrek zondag pas naar de volgende CP .
Zondag 4-11-18
Naar la Gileppe gereden (stuwdam) en met de bossen in de herst kleuren is het schitterend om op je gemak over de binnenwegen terijden ,maar dat dachten meer mensen elk parkeer terrein bij la Gileppe stond vol dus door gereden naar Eupen hier het zelfde ,dan maar naar de CP in Malmedy deze kost €5,00 voor 24 uur en de stroom 0,50 voor een kw .mooie plek alleen erg veel verkeers lawaai .
Maandag maar verder gereden naar Kelmis klinkt erg duits maar ligt in Belgie , onderweg nog lpg getankt dat hier een stuk goedkoper is dan in frankrijk,€0,54 tegen €0,99.

• 05 November 2018 - 09:27

Marianne:

Leuk om te lezen. Zou zo weer de ardennen in willen trekken. Voel de reiskriebels opkomen.

• 29 December 2018 - 11:15

P.G.Schelling:

Ab,

een fijne jaarwisseling en alle goeds toegewenst voor 2019.

Groeten Piet,Margriet.