Wolfsschance - Reisverslag uit Kierzki, Polen van Ab Veerman - WaarBenJij.nu Wolfsschance - Reisverslag uit Kierzki, Polen van Ab Veerman - WaarBenJij.nu

Wolfsschance

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Ab

08 Juli 2018 | Polen, Kierzki

Vrijdag6-7-18
Vanaf Nowy Most naar Ketrzyn, het voormalig hoofdkwartier van Hitler.Vroeger was dit duitsgebied en hete de stad Rastenburg.
Hier de oude bunkers gaan bekijken vele zijn opgeblazen naa de oorlog, maar het is wel de moeite waard ,het gehele gebied is 250ha groot en alle bunkers lagen in het bos verstopt.De grootste bunker was 56x32x10m met een dak van 8m beton
Het geheel had de naam Wolfsschanze ,Claus von Stauffenberg pleegde hier op 24-7-1944 een aanslag op Hitler.
In 1945 trokken de russen de stad binnen en de toenmalige bevolking moest weg en de stad werdt bevolkt met Polen en Oekrainers.
Je kan een rond rit doen met diverse oude oorlogs voertuigen .
Van Ketrzyn naar Elk gereden om daar op de camperplaats van een camping te overnachten,was er een blues festival en vuurwerkshow op het terrein er naast,maar het geluids nivo viel mee en om 23.30begon de vuurwerkshow deze duurde ongveer 40min en was schitterend om te zien ,het geheel was trouwens gratis toegankelijk.
Zaterdag
Naar Stanczykach gereden om er een oude spoorbrug te bekijken deze is door de duitsers gebouwd maar in 1945 hebben de russen het werk stilgelegen ,er liggen geen spoorrails en er heeft ook nooit een trein gereden ,en het is een echte bezienswaardigheid er komen toeringcars vol mensen hier om het te bezichtigen ,kosten 8zlothy dus €1,76
Ik mag hier op de parkeerplaats overnachten en je loopt zo een nationaalpark in .
Je moet voor het overnachten wel betalen natuurlijk en dat koste mij dus 3zlothy dus sta ik voor 0,70 cent.
Onderweg naar Stanczkach zag ik verschillende keren de volgen de borden ,overstekende herten ,wilde zwijnen ,laag vliegende roofvogels en overstekende koeien en elanden maar een bord pas overstekende kinderen is zeldzaam.
Zondag
Om 7.00 waren de eerste hier al om de brug te bekijken dus was ik vroeg wakker ontbijt gemaakt en naarLukowa Kat gereden sta nuop een kleine natuurcamping,bij het Wigry national Park.Morgen ga ik de grens over naar Lithouwen.
Maar eerst de F1 bekijken vanmiddag.

• 22 Juli 2018 - 16:53

Dominic :

Kan jij mooie selfie maken ! Heeft snuf der eige selfie ook gemaakt -)))
    Tis net of je in een andere wereld zit hoor ...